Pradžia

Ekspertas atsakė: kodėl ESO prašo jūsų elektros energijos vartojimo informacijos?

Lietuvoje įsibėgėjo antrasis elektros energijos tiekimo rinkos liberalizavimo etapas, kurio metu 760 tūkst. šalies gyventojų iki metų pabaigos privalės pasirinkti jų asmeninius poreikius geriausiai atitinkantį elektros energijos tiekėją.

Ir nors apsispręsti dėl jo bus galima iki gruodžio vidurio, jau dabar reikėtų nepraleisti kito svarbaus žingsnio – iki rugpjūčio 31 dienos gyventojai turėtų priimti sprendimą, ar pasidalinti savo elektros energijos naudojimo duomenimis su elektros energijos tiekėjais.

Svarbu paminėti ir tai, kad apie nesutikimą galima pranešti ir vėliau, tokiu atveju kliento duomenys bus ištrinti iš tolimesnių duomenų patiekimų nepriklausomiems tiekėjams.

Pateikti duomenis – naudinga

Ekspertai sako, kad toks pasirinkimas būtų naudingas jiems patiems – žinodami vartotojų įpročius, tiekėjai tarpusavyje konkuruotų dėl geriausio pasiūlymo.

„Tiekėjai, gavę informaciją apie gyventojų elektros energijos vartojimo įpročius, ieško geriausio individualaus sprendimo. Todėl svarbu nurodyti, kiek ir kada kokios energijos reikia – kiek įprastai jos sunaudojama per mėnesį, ar ji aktualesnė dieną, ar naktį, patogesnis vienos ar dviejų laiko zonų tarifas, koks sutarties pasirašymo terminas priimtinas“, – 15min sako Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius.

Pasak jo, nusprendus pasidalinti elektros energijos naudojimo duomenimis su tiekėjais, svarbu žinoti, kokios informacijos jie gali prašyti – ji yra susijusi tik su vartojimo įpročiais: elektros energijos suvartojimo kiekiu, skirtingų tarifų aktualumo proporcijomis, galimu žalios energijos poreikiu. Todėl baimintis dėl informacijos pateikimo nereikėtų tol, kol neprašoma asmeninių duomenų – asmens kodo, banko prisijungimo kodų ir pan.

„Labai gaila, kad atsiranda nesąžiningų sukčių, kurie bando pasinaudoti situacija ir prašo vartotojų informacijos, neturinčios nieko bendra su elektros energijos duomenimis. Nepriklausomi tiekėjai neprašo gyventojų pateikti nei asmens kodo, nei banko sąskaitos – tai gali būti aktualu nebent vėlesniame etape, jau pasirašant konkrečias sutartis. Todėl susidūrus su įtartinais prašymais, ragintume asmeninės informacijos neatskleisti ir kreiptis tiesiai į policiją“, – sako R.Pocius.

Svarbiausi klausimai elektros tiekėjams

VERT atstovo teigimu, nors dalis gyventojų jau suskubo pateikti duomenis, dalis jų vilkina procesus laukdami paskutinės dienos. Tai esą neretai lemia žinių trūkumas – dalis gyventojų nėra pakankamai susipažinę su siūlomomis galimybėmis, mažai žino ir apie savo pačių elektros energijos poreikius.

„Dažniausiai įvairios baimės kyla dėl procesų neišmanymo. Gyventojai, rinkdamiesi tiekėją, neretai net nežino, ko jų paklausti, todėl klausia vieno – tai ką man rinktis? Yra tokių, kurie niekuomet nesidomėjo elektros energija, jie nežino, kiek patys jos sunaudoja, todėl pasirinkimas reikalauja papildomo įsigilinimo. Stengiamės kaip įmanoma supaprastinti procesus, tačiau norint, kad jie vyktų sklandžiai, būtina ir patiems atlikti namų darbus“, – tikina pašnekovas.

Pirmiausia, ką turėtų savarankiškai padaryti kiekvienas namų ūkis – sužinoti, kiek elektros energijos jis suvartoja dieną, kiek – naktį. Turint šiuos duomenis jau galima teirautis, ką konkretus tiekėjas gali pasiūlyti.

Didės patrauklių paketų pasiūla

R.Pocius taip pat rekomenduoja atkreipti dėmesį į papildomus klausimus – pasidomėti ne tik tarifų dydžiais, galimomis nuolaidomis, bet ir sutarties pasirašymo terminu, jos nutraukimo anksčiau laiko galimybėmis, tokiu atveju taikomomis sankcijomis.

„Neseniai atlikta apklausa parodė, kad 80 proc. gyventojų renkantis tiekėją vis dar svarbiausia yra kaina. Tačiau tiekėjai bando atrasti ir kitų įvairių pridėtinių verčių, jie vartotojui siūlo įvairius kelių paslaugų paketus – pavyzdžiui, sudarius sutartį garantuoja nemokamas įmokas. Latvijoje elektros energijos tiekėjas yra ir interneto tiekėjas, todėl perkant abiejų paslaugų paketą siūloma patrauklesnė kaina. Panašūs sprendimai ateityje turėtų būti taikomi ir Lietuvoje – gyventojai individualiai spręs, kas jiems asmeniškai reikalingiausia ir naudingiausia“, – sako energetikos ekspertas.

Žalios energijos ateitis

Pasak jo, ateityje dar labiau išaugs ir susidomėjimas žalia saulės ir vėjo energija. Gyventojai jau dabar vis dažniau atsigręžia į švaresnius ir tvaresnius sprendimus, juos taiko ir savo kasdieniams poreikiams.

„Situacija nuteikia pozityviai: Lietuvoje jau yra daugiau nei 100 tūkst. elektros energiją gaminančių vartotojų ir ta tendencija tik auga. Nutolusių saulės parkų plėtra sparčiai didėja – džiugu, kad vartotojams rūpi ne tik mažesnė elektros kaina, bet ir aplinkosauga, atsiranda vis daugiau norinčių prisidėti prie gamtos tausojimo, juolab, kad dalis įrengimų subscidijuojama. Toks sprendimas yra gera investicija – stebint elektros energijos pabrangimą biržoje galima jaustis nepriklausomiems dėl kainų svyravimų, – tai yra didžiulė nauda vartotojui“, – tikina R.Pocius.

Ekspertas tikina, kad galimybių pasirinkti geriausią sprendimą šiandien yra nemažai – svarbu laiku atlikti reikalingus žingsnius. Nuo rugsėjo mėnesio VERT ketina gyventojams pristatyti palengvinimą – šiuo metu kuriama speciali virtuali skaičiuoklė, kurioje įvedus elektros energijos suvartojimo duomenis bus galima matyti skirtingų tiekėjų pasiūlymus.

123RF.com nuotr.